Posted by: gunarn | Tuesday, 24 March, 2009

Att spela eller inte spela…

För tillfället spelar jag två spel som av många har ifrågasatts om de överhuvudtaget är spel. Det ena är Flower från skaparna av flOw: thatgamecompany och det andra är Noby Noby Boy från Keita Takahashi, skaparen av Katamari Damacy. Å ena sidan kan man se båda spelen som leksaker att fördriva tiden med, det finns inga poäng, man kan inte dö. Å andra sidan finns det mål i bägge spelen. I Flower styr du en vind med blomblad, där du kan välja att bara susa fram över ängarna och känna en frihet eller också kan du få blommor att slå ut och bringa liv och grönska till världen.

I Noby Noby Boy styr du en maskliknande varelse som kan äta föremål och töja ut sig längre och längre. När du är nöjd med din längd kan du rapportera den till solen. Alla spelare världen över samarbetar och rapporterar in sina längder för att få Noby Noby Girl att växa ut i rymden och nå olika planeter, detta låser upp nya miljöer och komponenter för spelarna. Teamet bakom Noby Noby Boy beräknade att det skulle ta spelarna cirka två veckor att nå vår närmaste granne månen med ett avstånd på knappt 400 miljoner meter, det tog fyra dagar… För närvarande är Girl ca. 1,2 miljarder meter lång men det är mellan 56 och 400 miljarder meter till Mars så det lär dröja ett tag innan vi når dit.

Låter allt detta flummigt? Jag skrattade gott åt Giant Bomb redaktörerna Jeff Gerstman och Ryan Davies reaktioner när de först testade Noby Noby Boy. Den videon hittar ni här:

Giant Bomb kollar in Noby Noby Boy

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: