Posted by: gunarn | Tuesday, 28 April, 2009

Lia på Göteborgs Naturhistoriska museum

lunnefågel

Jag har gjort min 10 veckors praktik på Göteborgs Naturhistoriska museum tillsammans med Smultron Asplund Odén. Efter att ha besökt museet i samband med en tidigare uppgift i utbildningen så kände jag att museet var en spännande utmaning fyllt av möjligheter att göra något intressant.

Efter möten med vår handledare Per Lekholm satte vi upp målet att ta fram en aktivitet som besökarna kan göra när de kommer till Naturhistoriska. Aktiviteten ska för besökarna vara gratis, kul och öka deras upplevelse och delaktighet. Målgruppen är åldrarna 10-15, vilken är en målgrupp som inte är på museet så ofta. Aktiviteten ska inte behöva någon guidning och ska fungera utan att personalen behöver hjälpa till. Besökarna får gärna använda sig av den teknik som de bär med sig. Tidigare erfarenheter har nämligen visat att teknik som museet tillhandahållit har slitits ut och gått sönder väldigt snabbt. Aktiviteten ska för personalen vara lätt att administrera. Aktiviteten ska gärna kopplas till hemsidan.

Syftet med detta var att göra utställningen mer interaktiv, att aktivera besökarna och ge dem ett målinriktat fördjupat besök. Att få besökarna att titta på utställningen på ett nytt sätt och att se detaljer som de annars går förbi eller inte reflekterar över. Att hjälpa museet att arbeta ”av och med” istället för “för och om”. Att öka återkopplingen och trafiken till hemsidan. Samt att ge Naturhistoriska museet mediautrymme och synas mer för att fler ska hitta till museet.

kortexempel

Exempel på uppdragskort

Aktiviteten som vi tagit fram består av fotouppdrag som besökarna kan välja att utföra när de går runt på museet. Besökarna använder sin egen mobilkamera för att utföra uppdragen. Uppdragen och aktiviteten finns beskrivna på informationslappar som sitter i entrén. Där finns även uppdragskorten som besökaren tar med sig för att veta vilka uppdrag de ska utföra. Efter att uppdragen är slutförda så kan besökarna välja att skicka en eller flera av sina bilder via MMS till ett telefonnummer som finns angivet på korten. När en bild har skickats visas den i ett bildspel på en skärm i entrén på museet, den finns också att beskåda via museets hemsida. Här kan besökaren se sina egna och andras bilder och jämföra hur andra har löst uppdragen. Varje uppdragskort innehåller fem deluppdrag, dessa deluppdrag är numrerade för att kunna koppla ihop uppdraget med bilden när den skickas. Uppdragskorten finns i tre olika
svårighetsgrader där besökaren kan välja en lämplig nivå. Utöver detta så kommer det även finnas en veckotävling där personalen på museet väljer ut veckans bästa bild (med motivering) som visas på förstasidan av hemsidan http://www.gnm.se. Information om detta ska också finnas på informationslapparna som sitter i entrén. Veckans bästa bild behöver inte nödvändigtvis vara den vackraste, bilden kanske lyfter fram något som personalen vill förmedla eller var ett väldigt bra sätt att lösa just det uppdraget. Detta gör att du kan vinna även om du inte har en jättedyr kameramobil.
Här kan man också tänka sig en motivering om varför bilden valdes vilket ger personalen möjlighet att nå ut med önskat budskap. Hemsidan som besökarna ska MMS:a till är i skrivande stund i produktion hos ett IT-företag. Vi har alltså inte sett eller fått testa hur den fungerar i praktiken. Detta innebär att det kan behövas justeringar både på aktiviteten och hemsidan.

Vi kommer naturligtvis att fortsätta att följa projektet eftersom vi har fått erbjudande att arbeta med testande och införande av den fullständiga aktiviteten.

Det har varit 10 mycket intressanta och roliga veckor. Det har varit en upplevelse att vistas och arbeta i museets fantastiska lokaler.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: